HEEZE – tableaux heeft haar partnerschap met Stichting Brabantsedag met maar liefst 3 jaar verlengd. Al 20 jaar is het ontwerp-, web-, en marketingbureau uit Heeze nauw betrokken bij het evenement. Eerst als sponsor, daarna als partner. Directeur-eigenaar Mark Damen: “Wat ons betreft blijven we dat nog lang. Het is een enorme eer mee te werken aan de grootste theaterparade van het jaar.”
Brabantsedag in het DNA
Hoe het zo gekomen is? Daar hoeft Mark niet lang over na te denken. De Brabantsedag zit in zijn genen. Als klein jongetje nam zijn oudoom hem al mee naar de bouwplaats. Jaren later zou Mark met een aantal anderen wagenbouwersgroep Vriendenkring Haisjo oprichten. “Eind jaren 90 kwam ik in contact met de Stichting en bood ik aan een website te bouwen, puur uit hobby. Websites waren toen net in opkomst. Toen we startten met tableaux zijn we vrijwel meteen sponsor geworden en hebben we de website onder onze hoede genomen. Daarna hebben we onze werkzaamheden voor de Brabantsedag steeds verder uitgebreid.”
Visuele uitingen én technische oplossingen
De Brabantsedag-website wordt nog steeds beheerd door tableaux. Maar ze doen zoveel meer. “Nagenoeg alle grafische uitingen worden door ons ontworpen. De banieren en vlaggen in het dorp, de paradegids, merchandise, noem maar op. Een paar jaar geleden hebben we op vraag van de Stichting zelfs een volledig nieuwe huisstijl ontwikkeld, samen met ontwerper Stijn van Meerwijk. De uitingen moesten eenduidiger zijn voor de bezoeker. Het is gaaf om te zien dat dit is gelukt, we krijgen er positieve reacties op,” vertelt Mark trots.
Wat niet iedereen weet, is dat tableaux ook voor belangrijke technische oplossingen zorgt. Het complete ticketingsysteem bijvoorbeeld. Van het online bestellen tot aan het printen van de entree- en tribunekaarten, het Heezerse marketingbureau bedenkt en ontwikkelt het.
Volop plannen voor de toekomst
Voor de komende 65e editie staat een restyling van de website op de planning. “We richten ons daarbij vooral op mensen die de Brabantsedag nog niet (goed) kennen. Voor hen moet de website nóg duidelijker en aantrekkelijker worden zodat ze besluiten de laatste zondag van augustus naar Heeze te komen.” Ook voor de langere termijn heeft Mark ideeën: “Ik zou het gaaf vinden als we de beleving voor de bezoeker completer kunnen maken. Bijvoorbeeld door bij de ingangen grote toegangspoorten te plaatsen. Dan voelt iedereen: nu stap ik een andere wereld binnen.”
Als het aan Mark en tableaux ligt, wordt het partnerschap nog lang aangehouden. “Uiteraard is het een uithangbord voor ons bureau; we kunnen al onze disciplines laten zien. Maar bovenal is het een enorme eer. De Brabantsedag is een uniek evenement waar we graag aan bijdragen.”